Yüksek Riskli Gebelik Takibi

Gebelik takibi, rutin gebeliklerde yapılan ve anneyle bebeğin sağlık durumlarının kontrol edildiği programdır. Haftasına göre kadına ve bebeğe çeşitli testler uygulanır. Sonucuna bakılarak da olumsuz durumlarda risk analizine ve tedaviye başlanır. Riskli gebelik takibi ise iki durumda yapılabilir. İlk olarak, normal sürecinde ilerleyen bir doğumda yapılan testlerin sonucunda olumsuz ve riskli sonuçlar çıkarsa süreç buna göre ilerlemeye başlar ve bu gebelik yüksek riskli sınıfına girebilir. İkinci durumda ise kadının önceden bulunan hastalık gibi durumlarına bağlı olarak gebelik riskli sınıfa girer. Her iki durumda da normal gebelik takibinden ziyade daha özel bir program içeren yüksek riskli gebelik takibi yapılmaya başlanır. Riskli ve yüksek riskli gebelik takibi; annenin, bebeğin veya her ikisinin birden hayatını tehlikeye atabilen durumlarda yapılmaktadır. Bu takibin riskli gebelikte uzman olan perinatologlar tarafından yapılması gereklidir. Bu takip, kendine has tetkikler ve incelemeler içermektedir.

Gebelikte Risk Nedenleri Nelerdir?

Gebelikte riskli durumların sayısı oldukça fazladır. Bu konuda önemli olan erken teşhis ve doğru tedavi olacaktır. Şimdi bu riskli durumlardan bazılarını sıralayalım.

• Annenin yaşının 18’den küçük veya 35’den büyük olması
  • Annenin çok zayıf ve aşırı kilolu olması
  • Annede gebeliği olumsuz etkileyebilecek hastalıkların bulunması (Tansiyon, guatr, şeker, kalp, karaciğer ve kollajen doku hastalıkları gibi gebelik öncesinde de var olan hastalıklar)
  • Annenin alkol veya sigara tüketiyor olması
  • Gestasyonel diyabet
  • Gebelikte vajinal kanama olması
  • Gebeliğin çoğul veya ikiz olması
  • Akraba evliliği yapılmış olması
  • Annenin düşük hikayesinin olması
  • Gebelikte suyun erken gelmesi (Prematür membran rüptürü)
  • Gebelik zehirlenmesi
  • Bebekte sakatlıkların görülmesi
  • Bebeğin suyunun az olması (Oligohidramnios)
  • Bebeğin suyunun fazla olması (Polihidramnios)
  • Gebeliğin erken bitme riski (Erken doğum)
  • Kan uyuşmazlığı
  • Annenin herhangi bir sebeple ilaç kullanıyor olması
  • Bebeğin gelişiminin yeterli olmaması

Yüksek Riskli Gebelik Takibi Nasıl Yapılır?

Yüksek riskli gebelik takibi, tek bir hekimin gözetiminde yapılmamaktadır. Gebe kadın, birçok branşın incelemesine tabi tutulur. Kadın doğum uzmanı, dahiliye uzmanı, endokrinoloji uzmanı, diyetisyen ve fizik tedavi gibi birçok branştan destek alınmaktadır. Yapılacak tetkikler ve incelemelerde riskin türü oldukça önemlidir. Örnek olarak, daha önce düşük yapmış bir kadındaki takiple kan uyuşmazlığı riski olan kadına uygulanacak yöntemler ve izlenecek yol aynı olmamaktadır.

İzmir Yüksek Riskli Gebelik Takibi

Yüksek riskli gebelik takibi erken teşhis ve erken tedavi prensibiyle çalışmaktadır. Yapılan detaylı incelemelerle gebelikte oluşabilecek riskler erkenden teşhis edilebilmektedir. Böylelikle anne ve bebek zarar görmeden en erken şekilde tedaviye başlanabilir.

Normal şartlarda, anne adayının gebelikten önce doktora danışması ve riskler konusunda bilgi alması önerilmektedir. Gebelikten sonra ise ilk kontrolün 6-8. haftalar arasında olması önerilmektedir. 28. haftaya kadar yapılacak olan kontrollerin her 4 haftada bir ve 28-36. haftalar arasındaki kontrollerin 2 haftada bir olması gerekmektedir. Bu süreden sonraki süreçte ise kontroller sıklaştırılır ve haftada bire düşer. Gebelik riskli ise kontroller arasındaki süre azalır yani sıklık artar.

Riskli Gebeliğe Sahip Olan Kadınlar Neler Yapmalı?

Alanında uzman hekimler tarafından gözetim altında olmak riskli gebeliklerde en önemli önlemidir. Riskli bir gebeliğiniz varsa, hekiminizin size yapmanızı söylediği ve önerdiği her detayı dikkate almalısınız. Bu sağlıklı bir gebelik geçirmeniz için en önemli etken olacaktır. Kontroller asla aksatılmamalı ve hekimin önerdiği zamanlarda muayenehanede bulunulmalıdır. Böylelikle gebeliğinizi kontrol altına almış ve sağlığınızı etkileyecek durumlar oluştuğunda erkenden fark edilmesini sağlamış olacaksınız. Bunun dışında, diğer tüm hamile kadınlar için geçerli olan dikkatli olunması gereken durumlarda; sizin de ekstra dikkat etmeniz gerekmektedir.

Doğal Doğum yazımızı da inceleyebilirsiniz.

Yüksek Riskli Gebelik Takibi İzmir