Laparoskopik Cerrahi

Laparoskopik cerrahi, karın bölgesinde yapılan operasyonları içeren ve laparoskop denilen fiber optik bir aletin kullanıldığı cerrahi işlemdir. Laparoskop, karın bölgesinde açılan küçük kesiden içeri sokulur ve böylelikle cerrah detaylı bir görüşe sahip olur. Farklı bölgelerden açılan küçük kesilerle diğer cerrahi aletler de karın bölgesine sokulur. İşlem uygulanırken cerrah her an yüksek çözünürlüklü monitörden destek alabilmektedir. Minimal invaziv cerrahi yani kesi ve girişimin en az olduğu ameliyat olarak da bilinen laparoskopik cerrahi, pek çok hastalık için tanı ve tedavi aracı olarak kullanılabilmektedir.

Laparoskopik Cerrahi Ameliyatı Nasıl Yapılır?

Laparoskopik cerrahide az önce de bahsettiğimiz üzere oldukça küçük kesiler vardır. Öyle ki, bu kesilerin boyu genellikle 0,5 ile 1 cm arasında olmaktadır. Bunun sonucu olarak, bu yöntemde oluşan yaralar daha küçüktür, daha çabuk iyileşir ve ameliyat sonrasındaki ağrı daha azdır. Küçük kesilerin bir diğer faydası da, oluşabilecek komplikasyon riskinin daha az olmasıdır. Enfeksiyon riski, yapışıklık ve yara fıtığı oluşumu gibi riskler çok daha azdır. Yara izleri de çok daha küçüktür ve daha az gözükmektedir.

İzmir Laparoskopik Cerrahi

Laparoskopik Cerrahi Uygulama Alanları

Laparoskopik cerrahi, genel olarak iç organlardaki problemlerin tanı ve tedavisinde etkilidir. Bu cerrahi yöntemin en çok kullanıldığı dallar; jinekoloji, gastroenteroloji, üroloji ve genel cerrahidir. Laparoskopi ile en sık yapılan ameliyatlar ise safra kesesi ameliyatları, kist cerrahisi, apendektomi (apandisitin alınması), myomektomi (myomların alınması), histerektomi (rahmin alınması), tüp ligasyonu (fallopi tüplerinin bağlanması ve gelecekteki gebeliklerin engellenmesi) ve endometriozis (çikolata kisti) cerrahisidir. Laparoskopik cerrahi, en sık bu durumlarda tercih edilse de hem tanı hem de tedavide birçok farklı konuda da önemli bir tıbbi yöntem olarak karşımıza çıkmaktadır. Bu operasyonun sıklıkla uygulandığı diğer durumlardan bazıları şunlardır:

• Karın ağrılarının araştırılması
  • PID (Pelvik İnflamatuar Hastalık) teşhisi
  • Aşırı ağrı ve kanamayla süren regl kanamalarında inceleme
  • Yumurta kistlerinin tanı ve tedavisi
  • Dış gebelik
  • Yumurtalık, fallopi tüpü veya uterusun alınması
  • Mide ülseri tedavisi
  • Batın kisti tedavisi
  • Kasık ve karında bulunun fıtıkların tedavisi
  • İnmemiş testis tedavisi
  • Prostat, kolon, karaciğer, böbrek gibi bölgelerden parça alınması gibi durumlarda laparoskopik cerrahi tercih edilebilmektedir.

Laparoskopik cerrahide ameliyat süresi tanı ve tedavi amacıyla yapılmasına göre değişiklik göstermektedir. Tanı için yapılan işlemlerde genellikle anestezi süresi de dahil olmak üzere 45 dakika sürmektedir. Tedavi amaçlı yapılan operasyonlarda ise süre yapılan ameliyata bağlı olarak değişkenlik göstermektedir.

Laparoskopik Cerrahi Avantajları

Laparoskopik cerrahinin en büyük avantajlarından birinin kesilerin küçük olması olduğundan bahsetmiştik. Kesilerin küçük olması hem taburcu olma süresinin hem de normal hayata dönebilecek kadar iyileşme süresinin açık ameliyata göre daha kısa olmasını sağlamaktadır. Öyle ki, tanı için yapılan laparoskopik ameliyat sonrası 3-4 saat içinde ayağa kalkılabilir ve aynı gün taburcu olunabilirken, 5 gün sonrasında rutin iş hayatına dönülebilmektedir.

Yazının genelinde laparoskopik cerrahinin avantajlarına az da olsa değindik. Şimdi bu avantajları tek tek inceleyelim.

Kesiler açık ameliyata göre çok daha küçüktür. Bu durum sayesinde operasyon sonrası iyileşme çok daha hızlı olur ve karın içi yapışıklık miktarı daha az olur. Bununla birlikte, daha az ağrı hissedilir ve alınması gereken ağrı kesici miktarı daha az olur.

Laparoskopik cerrahide kişi çok daha erken taburcu edilir ve iyileşip rutin hayatına dönebilir.

Yara izleri daha küçüktür ve birkaç yıl içinde görülmeyecek kadar küçük boyutlara ulaşırlar.

Kanama ve enfeksiyon riski düşüktür.

Laparoskopik Cerrahi Ameliyatları İzmir