İnfertilite (Kısırlık) Tedavisi

Kısırlık, en genel tanımıyla çiftlerin düzenli ve korunmadan ilişkiye girmelerine rağmen çocuk sahibi olamamalarıdır. Yani kısırlık tanısı koyulması için çiftin çocuk sahibi olmayı denemiş olması gerekmektedir.

Üreme çağında olan ve çocuk sahibi olmak isteyen her 100 çiftten 10 ila 15’inde kısırlık problemi görülmektedir. Bu denli büyük bir problem olan kısırlıktan yazımızda bahsedecek olsak da eğer böyle bir sorununun olduğunuzu düşünüyorsanız, alanında uzman bir hekime başvurup daha detaylı bilgiler almanız sizin için en iyisi olacaktır. Kısırlığın detaylarına geçmeden önce sağlıklı bir gebelik için nelerin gerektiğinden bahsedeceğiz.

• Kadının yumurtalıklarında sağlıklı yumurta üretimi
  • Erkekte sağlıklı sperm üretimi
  • Kadında sperm ve yumurtanın buluşacağı yer olan fallop tüplerinin düzgün olması
  • Embriyonun doğru şekilde oluşması
  • Döllenmiş yumurtanın rahimde tutunması gereklidir

Kısırlığın Nedenleri Nelerdir?

Kısırlık, kadın veya erkekten kaynaklanan bir sebebe bağlı olarak gelişebilmektedir. Yapılan araştırmalar düzenli ilişkiye giren çiftlerin ilk yılda yüzde 85 oranında başarılı olduğunu ve kadının hamile kaldığını göstermektedir. Bu nedenle, kısırlık şikayeti ile gelen çiftlerin en az 1 yıl ilişkiye girmeleri hekim tarafından önerilir. Bu süreçten sonra eğer kadın hala gebe kalamamışsa o zaman tedaviye başlanabilir.

İkinci yılda ise çiftlerin kalan yüzde 15’lik kısmın çoğunluğu gebelik denemelerinde başarılı olmaktadırlar. Şimdi kısırlığın nedenlerine madde madde değinelim.

• Ovülasyon dönemine girilmiş olmalı yani kadın da erkek de üreme döneminde olmalıdır. Aksi takdirde gebelik mümkün değildir
  • Sperm sağlığında sorun olabilir. Erkek herhangi bir operasyon geçirmemişse bunun olma riski oldukça düşüktür
  • Erkekte veya kadında hormonal bozukluklar nedeniyle üreme için uygun sperm ve yumurta üretilmeyebilir. Benzer şekilde sperm ve yumurtanın birleştiği ortamda sıkıntılar olabilir. Yani bu duruma sebep olarak kadın vücudunda hormonal bozukluklar varsa gebelik daha başlamadan bitebilir
  • Doğru zamanda ilişkiye girilmesi gerekmektedir. Menstrual döngünün en doğurgan olunan kısımları hekimle konuşulup öğrenilmelidir. Aksi takdirde, gebelik oldukça düşük bir ihtimal olacaktır
  • Kadında anormal FSH ve LH salgısı kısırlık nedeni olabilmektedir. Hipofiz bezinden ovulasyon döneminde salgılanan bu hormonlar, genel olarak adet döngüsünde ve gebelikte büyük rollere sahiptir. BU hormonların gerektiği anda ve yeterli miktarda salgılanması gerekmektedir. Aksi takdirde gebelik için uygun ortam oluşmaz
  • Polikistik Over Sendromu, erkek hormonları olan androjenlerin aşırı salgılanmasına bağlı olarak gelişir. Bu hastalıkta erkek hormonlarının baskınlığına bağlı olarak yumurtalar gelişemez. Böylece kısırlık kaçınılmaz olur
  • Erkek genital sisteminde spermin dışarı atılmasını engelleyen tıkanmalar olabilir

Bu gibi durumlarda sperm atılamadığı için kadının hamile olması da mümkün değildir. Yukarıda bahsettiğimiz durumlara benzer onlarca sorun kısırlığa neden olabilmektedir. Kısırlıkta risk ne erkekte ne kadında olmak zorundadır yani kısırlığın sebebi erkek de olabilir kadın da. Kısırlıkta asıl önemli olan sorunun bulunmasıdır. Bunun için ileri tetkikler veya operasyonlar istenebileceği gibi basit bir şekilde sorun bulunabilir de. Kısırlıkta sorunun kaynağının bulunması, en az tedavi kadar önemlidir bu yüzden infertilite sorununuz olduğunu düşündüğünüzde başvuracağınız hekimi dikkatlice seçmeniz gerekmektedir.

Kısırlık Tedavisi İzmir

Kısırlık Tedavisi Nasıl Yapılır?

Kısırlık tedavisi, oldukça bireysel ilerleyen ve hekimin önerilerinin çok önemli olduğu bir süreçtir. Bunun temel nedeni, sorunun kaynağının bulunması ve ona göre tedaviye başlanmasıdır. Örneğin, sperm ve yumurta kalitesinin iyi olması kısırlık tedavisini oldukça kolaylaştırır. Kullanılacak yöntem kısırlıkla ilgili bilgilerle beraber kadının fallop tüplerinin ve yumurtanın kalitesine, erkeğin ise sperm kalitesine bağlı değişkenlik gösterebilmektedir. Yani kısırlık tedavisinde birçok yöntem vardır ve seçilecek olan yöntem çiftin özelliklerine göre şekillenecektir.

Kısırlık Tedavisi İzmir