Gebelik Takibi

Birçok kadın anne olmak ister. Anne adayı olan bu kadınların önünde uzun bir hamilelik süreci bulunmaktadır. Gebelik takibi, hamileliğin başından itibaren anne adayı kadınların ve bebeğin sağlık durumunun izlendiği bir sistemdir. Gebeliğin belli dönemlerinde belli testler ve kontrollerle seyreder. Bu kontrol ve takip sisteminin amacı; gebelik süresinin belirlenmesi, fetüsün sağlık durumunun öğrenilmesi ve ilerleyen sürecin buna uygun hale getirilmesi, annenin hem kendi sağlığı hem de bebek sağlığı açısından bilgilendirilmesi, doğacak olan bebeğin cinsiyetinin belirlenmesi, gebelikte oluşan veya oluşacak olan sorunların tespit ve tedavi edilmesidir.

Gebelik takibinin başlangıcı gebeliğin ilk fark edildiği andan itibaren yapılmaktadır. Takip için verilen randevuların sıklığı anne ve bebeğin durumuyla gebeliğin kaçıncı haftası olduğuna bağlı olarak değişmektedir. Gebeliğin ilk takibi, gebelik tanısının koyulacağı kan ve idrar testleri olacaktır. Tekrar sıklıktan bahsedecek olursak, normal bir gebelikte ilk 3 ay her 2 veya 3 haftada bir kontroller yapılmalıdır. İlerleyen aşamalarda bu takibin sıklığı artmaktadır. Özellikle doğuma yakın haftalarda yapılan testlere de bağlı olarak yapılan kontroller daha da sıklaşacaktır.

Gebelik takibi sıklığını arttıran, anne ve bebek sağlığını riske atabilecek durumlardan bazıları şunlardır:

Yüksek Riskli Gebelik Takibi yazımızı da inceleyebilirsiniz.

• İleri yaş gebeliği
  • Erken yaş gebeliği
  • Annenin aşırı kilolu veya zayıf olması
  • Annede risk oluşturabilecek bazı hastalıkların bulunması
  • Annenin anatomik yapısının gebeliğe uygun olmaması
  • Kontroller esnasında bebeğin bir hastalığa sahip olduğunun tespit edilmesi

Hafta Hafta Gebelik Takibi İzmir

Gebelik Takibinde Haftalar ve Uygulanan Testler

Gebelik takibi, bebeğin gelişimine uygun şekilde testler içeren bir kontrol sistemidir. Hem anne hem de bebeğin sağlığı kontrol edilerek ve riskler elimine edilir veya oluşabilecek risklerin en az düzeye inmesi sağlanır. Özellikle genetik hastalıklarda bu riskler görülse bile çözüm olmaz. Bunun aksi şekilde, birçok hastalık için erken tanı ve tedavi imkanı sağlar. Şimdi hafta hafta yapılan testlerden bahsedelim.

10-14. Hafta

İkili tarama testleri ve ultrasonla inceleme yapılır. Bebeğin genel anatomik yapısı görülür. Ense kalınlığı ölçümü de yapılır. Down sendromu erken teşhisinde önemli bir kontroldür.

16-18. Hafta

Üçlü tarama testi ve ultrason uygulanır. Alınan sonuçlara göre risk görülürse amniyosentez istenebilir. Birçok hastalığın tanısında bu testler oldukça önemlidir.

20-24. Hafta

Gebeliğin sağlıklı gelişimi devam ediyorsa bebek bu haftada anatomik olarak oldukça gelişmiştir ve birçok organın gelişimi de hızla devam etmektedir. Detaylı ultrasonografi eşliğinde anormallik olup olmadığı kontrol edilir ve eğer varsa yapılması gerekenler değerlendirilir. Geniş çaplı bir değerlendirme olduğu için tanıda oldukça etkili sonuçlar vermektedir.

24-28. Hafta

Gebeliğe bağlı gelişen diyabetin yani gestasyonal diyabetin tespiti için test uygulanır. Diyabetik bir kadının bebekte oldukça kötü etkiler bırakabileceği de göz önüne alındığında bu testin yapılması zorunlu hale gelmektedir. Eğer annede gestasyonel diyabet varsa diyete başlanır.

Kan uyuşmazlığı tespit edilmişse iğne 28. haftada uygulanmaktadır.

28-36. Hafta

Ultrason ve anne sağlığının kontrolü yapılır.

36-40. Hafta

Jinekolojik olarak yapılan muayene ve testlerin sonuçlarının değerlendirilmesi sonucunda doğum şekline karar verilir. Bu haftadan itibaren doğuma yakın yapılan NST testleri uygulanmaya başlanır. Bu testler bebeğin sağlığını kontrol etmektedir.

40. Hafta ve Sonrası

Doğum bu dönemde gerçekleşmelidir. NST sıklığı artmaktadır. Geciken doğum için kadının hastaneye yatırılması gerekebilmektedir.

Doğum Paketi yazımız da ilginizi çekebilir.

Gebelik Takibi İzmir

Kadın Hastalıkları ve Doğum Uzmanı Op. Dr. Zekeriya Güner İzmir'de kendi muayenehanesinde doğal doğum, gebelik takibi, yüksek riskli gebelik takibi, histeroskopik cerrahi, laparoskopik cerrahi, kısırlık, çikolata kisti konularında hastalarına hizmet vermektedir. Gebelik takibi için bilgi ve randevu almak için 0532 670 30 84 ve 0538 020 52 76 numaralı telefondan ulaşabilirsiniz.