Çikolata Kisti (Endometriozis)

Kadın üreme sistemi, sperm ve yumurtanın birleşmesine uygun olan ortamı oluşturmak için özel olarak bulunan bir sistemdir. Bu sistemde gebeliğin her döneminde embriyonun ve fetüsün gelişimini sağlayacak yapılar vardır. Oldukça detaylı olan kadın genital organında bazı hastalıklar da bulunabilmektedir. Çikolata kisti de bu hastalıklardan biridir.

Endometriozis Nedir?

Endometriozis diğer adıyla çikolata kisti, rahim içinde embriyonun yapıştığı yer olan endometrium tabakasının rahim dışı bir bölgeye doğru büyümesi sonucu oluşan hastalıktır. Oldukça ağrılı seyredebilen bu hastalık genellikle çevre dokularda görülür. En sık görüldüğü yerler rahmin yumurtalıklarla arasında bulunan ve köprü görevi gören fallop tüpleri, yumurtalıklar ve pelvisi örten çevre dokulardır.

Endometriozisin Nedenleri Nelerdir?

Çikolata kisti oldukça yaygın bir hastalık olmasına karşın bilinir değildir. Dünya üzerinde 176 milyon kadın bu hastalığa sahiptir. Özellikle 30’lu ve 40’lı yaşlardaki kadınlarda bu hastalığın görülme sıklığı çok daha fazladır. Şimdi bu kadar yaygın bir hastalık olan endometriozisin nedenlerini inceleyelim.

Genetik Faktörler

Bu hastalık aileden gelen kalıtsal yapıya bağlı olarak açığa çıkabilir yani kadının ailesinde çikolata kistine sahip biri varsa risk artmaktadır. Bunun yanında, bazı etnik gruplarda diğerlerine kıyasla daha çok görüldüğü bilinmektedir.

Menstrual Kanamanın Ters Yönde Olması

Adet kanaması normal şartlarda vajinaya doğru olur ve bu bölgeden çıkışını yapar. Bu kanamanın ters yöne olması halinde ise bir çıkış yolu yoktur. Yumurtalık ve fallop tüplerine yerleşir. Bu da endometriozis için uygun ortamı oluşturmuş olur.

Bağışıklık Sistemi

Bağışıklık sistemindeki kusurlar riski arttırabilir.

Kan Dolaşımı

Kan dolaşımı ve lenfatik dolaşım endometriozis oluşumunda bir taşıyıcı rolü üstleniyor olabilir.

Nedeni tam bilinmese de endometriozis, oldukça yaygın ve birçok kadın için oldukça ağrılı bir süreci oluşturan bir hastalıktır.

Endometrioziste Tanı Nasıl Konulur?

Öncelikle hekim aile geçmişi ve şikayetlerle ilgili sorular sorar. Yeterince bilgi elde edilince aşağıdaki aşamalara geçilir.

Pelvik Muayene

Jinekolojik olarak genital organ ve çevresi muayene edilir.

Ultrason

Yüksek frekanslı ses dalgaları kullanılarak iç organlar görüntülenir. Endometriazis tanısı için oldukça önemli bir testtir.

Manyetik Rezonans Görüntüleme (MRG)

Tanıda ve cerrahide önemlidir. Yayılmış olan endometrial dokunun yeri ve büyüklüğünün anlaşılmasında oldukça önemlidir.

Laparoskopi

Laparaskop adı verilen ucunda kamera bulunan ince bir tüpün kesiyle karın içine girmesidir. Tanıda, doku örneği alınmasında ve tedavide kullanılabilir.

Çikolata Kisti Belirtileri Nelerdir?

Birçok belirtisi olmasına rağmen en ciddi ve kişiyi rahatsız eden belirtisi aşırı ağrılı regl dönemidir. Çikolata kistine sahip kadınlarda ağrı diğer kadınlara kıyasla çok daha fazla olacaktır. Çikolata kistinin bazı belirtileri şunlardır:

• Şiddetli Ağrıyla Geçen Regl Dönemi
  • İlişki Esnasında Ağrı
  • Tuvalete Çıkıldığında Ağrı
  • Adet Döneminde Aşırı Kanama
  • Kısırlık

Çikolata Kisti Tedavisi Nasıl Yapılır ve Kendiliğinden Geçer mi?

Endometriozis tedavisinde cerrahi veya ilaçlı yöntemler uygulanabilmektedir. Tedavide ilk olarak ilaç kullanılır. İlaçla başarı elde edilemezse cerrahi tedavi seçenekleri denenmeye başlanır. Tedavi seçenekleri çocuk sahibi olmak isteyen ve istemeyen kadınlar için de değişkenlik göstermektedir. Bu nedenle, hastalığa sahip olmanız halinde uzman hekimle konuşup tedavi seçeneklerini değerlendirmeniz gerekmektedir.

Çikolata Kisti Endometriozis Tedavisi İzmir